Música e fruição em uma escola técnica

relatos de experiência

Authors

  • Rafael Marin da Silva Garcia IFSULDEMINAS Campus Três Corações
  • Emanuela Francisca Ferreira Silva IFSULDEMINAS - Campus Três Corações
  • Luis Otávio Albrecht Perroni IFSULDEMINAS - Campus Três Corações

DOI:

https://doi.org/10.18406/2359-1269v12n12025518

Abstract

This article presents reports from the Technical Integrated High School courses at IFSULDEMINAS - Campus Três Corações students, based on their experiences on musical projects offered by the campus within the scope of Teaching, Research and Extension, with a special focus on PwD students. Through qualitative methodology, specifically participant observation, it was possible to collect information about the relevance of musical education and practice in high school, paying particular attention to the importance of musical teaching for students with disabilities in a strictly technical institution. As result, we can observe some changes in the students behavior, as long as they give a new meaning to the austerity promoted by technical training in favor of a musical activity during their training processes. As conclusion, we note the importance of offering artistical activities in a strictly technical institution, in order to contribute to a holistic and humanized approach.

Author Biographies

Emanuela Francisca Ferreira Silva, IFSULDEMINAS - Campus Três Corações

Doutora em Letras - Linguística e Língua Portuguesa pela PUC Minas; possui Mestrado em Letras - análise, cultura e discurso, com ênfase na área de Literatura , pela Universidade Vale do Rio Verde - Unincor-MG, em que foi bolsista da Capes (2008-2009). Graduada em Letras - Português/Inglês pela UEMG, Campus Fafi - Faculdade de Filosofia de Varginha; em Música pela Carlos Gomes - SP e em Educação Artística pelo Centro Universitário Claretiano. É professora EBTT de Língua Portuguesa do quadro efetivo do Instituto Federal do Sul de Minas - IFSULDEMINAS . Está vinculada ao grupo COMPLEX COGNITIO - uma visão integrada da cognição humana: corpo, cérebro, mente, linguagem, significação (PUC Minas), atuando na linha de pesquisa estrutura formal e conceitual da linguagem e ao grupo de pesquisa Plastissom do IFSULDEMINAS. Flautista, integra o Grupo Encantoria e a Camerata do IFSULDEMINAS.

Luis Otávio Albrecht Perroni, IFSULDEMINAS - Campus Três Corações

Ensino Fundamental / Primeiro Grau pelo Colegio Inova Caminhos Dourados (2023).

Aluno do 2º ano do curso Técnico em Mecância Integrado ao Ensino Médio.

Published

2025-05-28

How to Cite

MARIN DA SILVA GARCIA, R.; FRANCISCA FERREIRA SILVA, E.; OTÁVIO ALBRECHT PERRONI, L. Música e fruição em uma escola técnica: relatos de experiência. Revista Eixos Tech, [S. l.], v. 12, n. 1, 2025. DOI: 10.18406/2359-1269v12n12025518. Disponível em: https://eixostech.pas.ifsuldeminas.edu.br/index.php/eixostech/article/view/518. Acesso em: 2 jun. 2025.