Demonstration and proof in the classroom:
a case study involving conceptions of future mathematics teachers
DOI:
https://doi.org/10.18406/2359-1269v11n52024446Abstract
This study addresses the different types and ways of validating a mathematical conjecture in the classroom in the light of the Mathematics Education discourse. Students enrolled in the last period of the teacher training course in mathematics at IFSULDEMINAS, Campus Passos during the year 2023 participated in this investigation. In this context, the objective of the study was to investigate how future mathematics teachers understand the use and function of argument of proof in establishing a truth in the classroom. To this end, a case study was carried out, through which the data collected (questionnaire and participant observation) were examined based on the content analysis technique. As a result of the study, it was found that the majority of the subjects investigated conceive conceptual proofs as being the only type of proof capable of establishing the truth. However, the investigated subjects lack understanding and clarity in perceiving relationships between the evidence that explains and the evidence that convinces. For most study participants, both “proof” and “demonstration” are seen as synonymous terms and both have the function only of “proving that something is true”.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Eixos Tech

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista Eixos Tech é um periódico científico de acesso aberto e gratuito.
A submissão de artigos e demais obras de comunicação científica para a Revista Eixos Tech implica plena aceitação pelo autor e pelos coautores da política de direitos autorais abaixo:
● Autor e coautores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
● Autor e coautores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após seu aceite e publicação pela Revista Eixos Tech - mantendo o reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
● Autor e coautores declaram que a obra é de autoria deles e responsabilizam-se por sua originalidade e pelas opiniões nela contidas.
● Após aceito e publicado o artigo, autor e coautores autorizam o editor a divulgar em mídias e modalidades de escolha do editor.
● O autor e os coautores resguardam os direitos autorais morais da obra publicada.