Demonstration and proof in the classroom:

a case study involving conceptions of future mathematics teachers

Authors

  • Fredy Coelho Rodrigues Instituto Federal do Sul de Minas Gerais - IFSULDEMINAS, Campus Passos
  • Marco Aurélio Alvarenga Monteiro UNESP

DOI:

https://doi.org/10.18406/2359-1269v11n52024446

Abstract

This study addresses the different types and ways of validating a mathematical conjecture in the classroom in the light of the Mathematics Education discourse. Students enrolled in the last period of the teacher training course in mathematics at IFSULDEMINAS, Campus Passos during the year 2023 participated in this investigation. In this context, the objective of the study was to investigate how future mathematics teachers understand the use and function of argument of proof in establishing a truth in the classroom. To this end, a case study was carried out, through which the data collected (questionnaire and participant observation) were examined based on the content analysis technique. As a result of the study, it was found that the majority of the subjects investigated conceive conceptual proofs as being the only type of proof capable of establishing the truth. However, the investigated subjects lack understanding and clarity in perceiving relationships between the evidence that explains and the evidence that convinces. For most study participants, both “proof” and “demonstration” are seen as synonymous terms and both have the function only of “proving that something is true”.

Author Biographies

Fredy Coelho Rodrigues, Instituto Federal do Sul de Minas Gerais - IFSULDEMINAS, Campus Passos

Doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista - UNESP (2023), área de concentração: "Ensino de Ciências e Matemática" (Conceito CAPES 6). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC MINAS (2011), área de concentração:" Ensino de Matemática" (Conceito CAPES 5). Especialização em Matemática Superior com ênfase em Análise Matemática pela Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES (2006) e Licenciatura em Matemática pela mesma instituição (2005). Atua como docente do curso de Licenciatura em Matemática do Instituto Federal do Sul de Minas Gerais, Campus Passos. Área de interesse e pesquisa: 1-Argumentação e o argumento de prova na Educação matemática; 2- Laboratórios e ambientes virtuais de aprendizagem no Ensino da Matemática; 3-Etnoargumentação e investigação no ensino de ciências e matemática; 4- Argumentação e produção/exploração de material didático manipulável. https://orcid.org/0000-0001-8307-9305

Marco Aurélio Alvarenga Monteiro, UNESP

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1994), mestrado em Educação para a Ciência (Conceito Capes 6) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002) e doutorado em Educação para a Ciência (Conceito Capes 6) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2006). Foi Coordenador do Curso de Física da UNESP/Campus de Guaratinguetá e Presidente da Comissão Permanente de Ensino - UNESP/Campus de Guaratinguetá. Atualmente é professor Livre-Docente da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência - UNESP/Bauru (Conceito Capes 6),no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências - Mestrado Acadêmico da Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI (Conceito Capes 3) e no Programa de Pós-Graduação em Projetos Educacionais - Mestrado Profissional da Escola de Engenharia de Lorena da Universidade de São Paulo - EEL/USP (Conceito Capes 3).É Presidente da Comissão Permanente de Pesquisa da UNESP/Guaratinguetá e Supervisor de Ensino do Colégio Técnico Industrial de Guaratinguetá - UNESP.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de física, formação de professores, divulgação científica, discurso docente e novas tecnologias.

Published

2025-09-05

How to Cite

RODRIGUES, F. C.; MONTEIRO, M. A. A. Demonstration and proof in the classroom:: a case study involving conceptions of future mathematics teachers. Revista Eixos Tech, [S. l.], v. 11, n. 8, 2025. DOI: 10.18406/2359-1269v11n52024446. Disponível em: https://eixostech.pas.ifsuldeminas.edu.br/index.php/eixostech/article/view/446. Acesso em: 9 sep. 2025.