LEITURAS TEMÁTICAS PARA UMA EDUCAÇÃO INCLUSIVA A PARTIR DE AVATAR: A LENDA DE AANG
DOI:
https://doi.org/10.18406/2359-1269v11n42024440Abstract
The increase in the production and circulation of cultural products, propelled by digital media and technologies, presents educational challenges. The aim of this research is to analyze the animation Avatar: The last airbender (ATLA), which aired between 2005 and 2008, and explore its possible educational contributions. All 61 episodes of ATLA were analyzed using the comprehensive method of Joan Ferrés, which proposes successive readings in the situational, filmic, and evaluative areas. The results of the situational reading illustrate that ATLA has a hybrid influence from both Japanese anime and Western narratives in the constitution of its characters and plot. In the context of the filmic and evaluative reading results, two essential topics of discussion were generated, presenting themselves as an educational debate possibility: inclusivity and the environment. The conclusion is that ATLA can inspire reflection and research in the interface area between education and media.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Eixos Tech
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista Eixos Tech é um periódico científico de acesso aberto e gratuito.
A submissão de artigos e demais obras de comunicação científica para a Revista Eixos Tech implica plena aceitação pelo autor e pelos coautores da política de direitos autorais abaixo:
● Autor e coautores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
● Autor e coautores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após seu aceite e publicação pela Revista Eixos Tech - mantendo o reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
● Autor e coautores declaram que a obra é de autoria deles e responsabilizam-se por sua originalidade e pelas opiniões nela contidas.
● Após aceito e publicado o artigo, autor e coautores autorizam o editor a divulgar em mídias e modalidades de escolha do editor.
● O autor e os coautores resguardam os direitos autorais morais da obra publicada.