Repensando a formação inicial docente para o Letramento Digital

Uma análise dos cursos de licenciatura do IFSULDEMINAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18406/2359-1269v11n42024406

Abstract

Technology has transformed social relationships and revolutionized the way the world communicates, demanding a new way of teaching. The lack of digital skills among teachers during the pandemic highlighted the need to reconsider initial teacher training, to digitally literate these professionals. In this study, we analyze the pedagogical projects of the undergraduate courses offered by Federal Institute of Education, Science and Technology of the South of Minas Gerais (IFSULDEMINAS), regarding how Digital Literacy and Digital Information and Communication Technologies (DICT) are inserted into their curricular components. The absence of disciplines that foster the development of critically reflexive professionals in the use of Digital Information and Communication Technologies (DICTs) demonstrates how technology is seen from an instrumental perspective and highlights the need to revise curricula for targeted and critical education.

Author Biographies

Carolina de Lima Ferreira Faria, IFSULDEMINAS

Carolina de Lima Ferreira Faria Bacharel em Ciências Biológicas com habilitação em Biotecnologia IFRJ Licenciada em Ciências Biológicas IFSULDEMINAS Pós-Graduada em Mídias e Educação IFSULDEMINAS

Luan Pazzini Bittencourt, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura (ECO/PPGCOM-UFRJ) (2023). Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) (2020). Jornalista, graduado em Comunicação Social - Jornalismo (UNISINOS) (2017). Pós-graduado em Docência para o Ensino Superior pelo Centro Universitário IBMR (2022) e Pós-Graduado em Formação de Professores na Educação Online - FAQI (2022). Professor Voluntário, atuando como orientador de Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) na Pós-Graduação latu sensu em Mídias e Educação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS), campus Passos. Editor e revisor de textos diversos. É diretor da empresa Pazzini Comunicacion, Brasil, especializada em supervisão de Projetos diversos e formatação de trabalhamos acadêmicos.

Published

2024-06-28

How to Cite

DE LIMA FERREIRA FARIA, C. .; BITTENCOURT, L. P. Repensando a formação inicial docente para o Letramento Digital: Uma análise dos cursos de licenciatura do IFSULDEMINAS. Revista Eixos Tech, [S. l.], v. 11, n. 4, 2024. DOI: 10.18406/2359-1269v11n42024406. Disponível em: https://eixostech.pas.ifsuldeminas.edu.br/index.php/eixostech/article/view/406. Acesso em: 3 jul. 2024.