Artificial Intelligence and undergraduate courses in Brazil:
an analysis of guidelines and guiding documents
DOI:
https://doi.org/10.18406/2359-1269v11n52024447Abstract
This article investigated the presence of specific guidelines for the integration of Artificial Intelligence (AI) licentiate degree programs in Brazil, through the analysis of the national curriculum guidelines and guiding documents from the Ministry of Education. The research revealed the absence of clear recommendations on the incorporation of AI into teacher training curricula, identifying gaps in how technologies should be inserted into education curricula to prepare teachers for responsible use of AI. The results showed that AI is little discussed in the guidelines and that, when we find them, they are more related to the usability of tools. The lack of guidelines ultimately leads to a greater acceptance of the education platforming phenomenon, which increasingly results in educational systems dependent on products and training from big companies. The study pointed to the importance of greater integration of AI in curriculum guidelines to prepare future teachers to deal with the challenges and opportunities offered by technologies already used in education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Eixos Tech

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista Eixos Tech é um periódico científico de acesso aberto e gratuito.
A submissão de artigos e demais obras de comunicação científica para a Revista Eixos Tech implica plena aceitação pelo autor e pelos coautores da política de direitos autorais abaixo:
● Autor e coautores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
● Autor e coautores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após seu aceite e publicação pela Revista Eixos Tech - mantendo o reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
● Autor e coautores declaram que a obra é de autoria deles e responsabilizam-se por sua originalidade e pelas opiniões nela contidas.
● Após aceito e publicado o artigo, autor e coautores autorizam o editor a divulgar em mídias e modalidades de escolha do editor.
● O autor e os coautores resguardam os direitos autorais morais da obra publicada.